| Författare |
Medlemmarnas egna dikter - diskutera eller enbart delge |
achris
Moderator
Hemort: Västra Götaland
Registrerad: 30.12.06 |
| Publicerat datum: 04-02-2008 17:00 |
|
|
Alla ni Skrivarkalendermedlemmar som skriver dikter utanför det som passar in på
"Att själv skriva dikt - övningar och idéer" - kan börja skriva här!
Du kan ställa frågor om din text - och hoppas på några svar.
Eller helt enkelt ge oss andra en poetisk lässtund.
Tråden "Att själv skriva dikt - övningar och idéer" fortsätter - som vanligt.
|
|
| Författare |
RE: Medlemmarnas egna dikter - diskutera eller enbart delge |
vee
Användare
Hemort: Hälsingland
Registrerad: 07.11.07 |
| Publicerat datum: 05-02-2008 18:32 |
|
|
Jamen då börjar jag då! En liten betraktelse från köksfönstret.
Reflektion
Ljuset skiftar till blått
Kontrasten mellan
himlen och snön
är försumbar
Det enda som bryter
är de röda baklyktorna
på en förbipasserande bil
|
|
| Författare |
majmodig
Användare
Hemort: Göteborg
Registrerad: 13.04.07 |
| Publicerat datum: 05-02-2008 19:15 |
|
|
Fin bildbetraktelse! Precis vad jag i ett jämngrått göteborg kan behöva. Blunda och komma ihåg att vintern kan faktiskt se ut precis så där som du beskriver.

Här i sta'n är det mer dimma, tvärblåst och stormtrasiga paraplyer. |
|
| Författare |
vee
Användare
| Publicerat datum: 05-02-2008 20:13 |
|
|
Majmodig: Här i ett snötäckt Hälsingland så är det ganska idylliskt med snötäckta vägar som dämpar trafikens oljud. Längtar dock till våren med tjällossning och alla dofter! Tack för att du tyckte bilden var fin  |
|
| Författare |
Linnean
Användare
Hemort: Arvika
Registrerad: 21.12.06 |
| Publicerat datum: 13-02-2008 20:49 |
|
|
Du är så snygg, så vacker
Du är så varm och trygg
Du är min värme, min trygghet
Du gör mig mindre skygg
En dikt som föddes ur en känsla som levde kvar i mig efter en härlig dröm.
http://lillynea.blogg.se/ |
|
| Författare |
achris
Moderator
| Publicerat datum: 13-02-2008 21:11 |
|
|
|
Gillar den lite oväntade - även om där finns rim - sista raden. |
|
| Författare |
vee
Användare
| Publicerat datum: 02-03-2008 02:31 |
|
|
Dags för något nytt...
Jag har hallucinationer, säger hon.
Gubbarna på tv hoppar ut
går omkring på vågen.
Ibland dansar bokstäver ovanför sängen
när jag vaknar på natten.
Hon alternerar med vilket öga hon betraktar mig med.
Berättar att hon inte kan mixa migräntabletterna
med psykofarmaka
för då blir det tokigt.
När jag försöker avrunda det hela
passar hon på att berätta
om sina underlivsproblem.
Jag har inte gått den kursen, tänker jag.
|
|
| Författare |
vee
Användare
| Publicerat datum: 02-03-2008 02:35 |
|
|
|
En fråga, om någon vill svara på den, är om en dikt som den jag skrev ovan känns ok eller om den är obehaglig och vämjelig? |
|
| Författare |
Ninna
Användare
Hemort: Södra Sverige
Registrerad: 29.01.07 |
| Publicerat datum: 02-03-2008 08:48 |
|
|
Jag tycker den är BRA! Den innehåller nånting. Är inte enbart en lek med ord, utan ger en BILD!
Obehaglig och vämjelig? Nej! Varför det?
En bild av livet. Av en människa. Sådan hon är.
Den har nerv.
Att skriva är 95% transpiration och 5% inspiration - och väldigt mycket klister i rumpan!
Min blogg: www.ninnasbokblog.blogspot.se
Hemsida: www.ninnasbok.se |
|
| Författare |
vee
Användare
| Publicerat datum: 02-03-2008 12:09 |
|
|
Tack Ninna! Det var ett uppriktigt svar jag fick av dig. Jag går en skrivkurs och har tappat självförtroendet en del. Fått på skallen för att jag har dålig människosyn när jag skriver om lösgommar och åldrande. Då ska jag ta med den här i dagens dead line och hoppas jag slipper ducka 
Tusen tack! |
|
| Författare |
achris
Moderator
| Publicerat datum: 02-03-2008 13:54 |
|
|
...Hej vee!
Fått på skallen för att jag har dålig människosyn när jag skriver om lösgommar och åldrande. skriver du.
Så här tycker jag (om det nu kan ha nån betydelse).
1. Var och en ska väl ha/få ha sin egen "röst" i en text/dikt.
En dikt ska definitivt få uttrycka "vad som helst" - fritt.
2. En åsikt som kommer fram i en dikt behöver ju alls inte vara författarens egen, även om texten är skriven i jag-form. (Att kunna skilja på person och sak är ändå ofta svårt.)
3. Har en skribent en (enligt andra) "dålig" människosyn, ska väl den diskuteras i andra sammanhang.
Inte dominera i en diktrespons.
...
|
|
| Författare |
vee
Användare
| Publicerat datum: 02-03-2008 14:21 |
|
|
Tack achris! Jag håller med om det du skriver. Man börjar verkligen fundera och analysera sig själv när någon tycker att det är vidrigt att skriva om yttre tillkortakommanden istället för inre fina kvaliteter. Min poesi är ofta små snap shots av ögonblicksbetraktelser.Även om 80% tycker att de är varma och ömsinta så hakar man ändå upp sig på de 20% som går till angrepp. Om en vecka får jag mina responser på dikten. Jag återkommer med kort referat då...  |
|
| Författare |
Ninna
Användare
Hemort: Södra Sverige
Registrerad: 29.01.07 |
| Publicerat datum: 02-03-2008 20:53 |
|
|
Tappa inte bort dig själv, vee, för att andra beter sig som idioter. Kanske är det bara avundsjuka. Kanske är det som de inte kan kasta sig loss från det vedertagna. Jag vet inte. Men ta bara åt dig av den kritik som du känner är relevant.
Lättare sagt än gjort. Jag vet. Kanske kan det hjälpa om du tänker att du fått folk att reagera, och att det är bra.
Det finns många som inte klarar av det som är en smula obehagligt - men sådant är livet och det säger kanske mer om dem själva än om något/någon annan. Skymma det onda med rosa draperier. Vad händer då när draperierna brister och verkligheten tittar fram?
JAG tycker du skriver bra. Jag har kollat din blogg då och då. 
Att skriva är 95% transpiration och 5% inspiration - och väldigt mycket klister i rumpan!
Min blogg: www.ninnasbokblog.blogspot.se
Hemsida: www.ninnasbok.se |
|
| Författare |
vee
Användare
| Publicerat datum: 02-03-2008 21:07 |
|
|
Tusen tack, Ninna! Jag brukar försöka tänka så som du säger. Dels att de reagerar, vilket är bra. Sen att vi har olika referenser.
Så roligt att du gillar det jag skriver. Min blog var först bara ett ställe att samla min poesi på men har blivit lite bilder och reflektioner också. Jag gluttar på din  |
|
| Författare |
majmodig
Användare
| Publicerat datum: 07-03-2008 20:19 |
|
|
Det var längesedan jag var inne här , har inte haft möjlighet. När jag nu läste den här tråden så blev jag förundrad å dina vägnar Vee! Jag tänkte till över din dikt, och det är ju som det ska vara eller hur? Den visar hur livet inte alltid är prydligt förpackat med rosa snören.
Jag skriver ibland i rött och lyckligt
andra gånger svart och sorgligt,
ibland lite halvskitigt
nästa gång skirt och ljuvt
kanske kan det bli lite småsnuskigt
är det fel
då är det fel på livet
vill du läsa min text
så får du
tyck vad du vill
det får du
jag lyssnar gärna
och tar råd
det gör jag
när jag tycker det är rätt
 |
|
| Författare |
vee
Användare
| Publicerat datum: 07-03-2008 22:05 |
|
|
|
Majmodig! Så häftigt att en dikt med efterföljande diskussion föder en ny dikt. "Jag är människa och intet mänskligt är mig främmande", påstod någon gammal romare. En devis för mitt skrivande. Jag har ett helt galleri med personporträtt. Den är kaxig, din dikt. Lite som "take it or leave it"! |
|
| Författare |
vee
Användare
| Publicerat datum: 10-06-2008 22:10 |
|
|
Kära brudpar
Olle har alltid gått sina egna vägar och nu ska han dela den vägen med sin Annika. Den startade för tre år sedan i Göteborg och har tagit sig till Järvsö.
Han har lätt för att knyta nya kontakter, min Olle. Idag binds den viktigaste kontakten då han äktar sin Annika. De andra lekfulla kontakter han har i sitt kontakt-nät får han förmodligen mindre tid till. Datorn med spel får vila mer.
Men Olles intresse för datorer och elektricitet är ett bra val och där har han hittat rätt. Nätverk och kraftverk som blir hans livsverk. Något som symboliserar energin i Olles liv.
Så växlar jag över till Olles tågintresse. Hans ambitioner om att göra en tågbana hemma på gården. Det känns som om det blir smalspårigt och buskarna ligger risigt till. Kanske blir hans stinta utsedd till stins.
Olle gillar ju att åka tåg, som när han skulle till pappa i Stockholm ensam som tioåring och hamnade lite tokigt. Han tog också tåget till Frankrike under gymnasiet utan att någon visste vart han tog vägen. Tack och lov finns det mobiltelefoner nu så Annika får det lite lättare att hålla koll på honom än det var för mig. Olle själv vet alltid var han är och hamnar alltid rätt. Som idag.
Det är lustigt hur Olle, som knappt var med på skolgymnastiken, blev både Kung Fu instruktör och personlig tränare. Men även kronprinsessans Daniel är personlig tränare och Olle får idag sin egen kronprinsessa.
Annika gillar att åka bil. Ibland hamnar hon på taket. Jag är glad över att hon på så vis fixade mig en bättre bil på försäkringen men ännu gladare över att min nya svärdotter klarade sig helskinnad. Golf är en säker bil.
Annika är en ambitiös kvinna och hennes pluggande till att bli skolledare tror jag passar henne. Det går bra ihop med Olles höga ambitioner.
Jag är glad över Annikas intresse för trädgård och odling. Hon kan sy och laga mat och planerar sin örtagård. Hon tapetserar, målar och snickrar. Annika är duktig på så mycket och jag hoppas att hon lär sig att belöna sig själv med vila och nöjen. Ibland måste man minska på kraven och ta livet med en klackspark.
Min Sam säger att Annika är en praktisk och bra tjej för Olle. Han tycker att hon är ett riktigt kap!
Jag vill avsluta med att hälsa Annika varmt välkommen till familjen.
(Till alla bröllopsgäster så vill jag meddela att en film kommer att visas efter kaffet. Det är från Olles svensexa där han vägrar lämna scenen på karaokebaren.)
|
|
| Författare |
RE: Stora ord och tankar från liten människa |
majmodig
Användare
| Publicerat datum: 17-06-2008 22:34 |
|
|
En liten människa talade jag med idag, hon hade mycket att säga, inte med så många ord, men jag satte mig ner på marken och lyssnade mycket noga och nära med både öron och ögon och fantasi, för det måste man när en liten person berättar om världen. Det här fick jag höra.
En knapp på en byxa, en flickunge på en röd cykel, en bil som brummar, en boll som studsar, barn som gungar, ett eko som ekar, en fågel som visslar, en kråka som kraxar, en hund som simmar, en människa som säger hej och vinkar, allt är lika intressant och nytt och alldeles nödvändigt att kolla upp.
En liten sten, en gren, en blomma, ett vattenfall, en myra, en spik, en fågelskit, en kotte, det är sån’t som är viktigt och måste undersökas noga och betraktas och kanske smakas på.
Se’n blir man trött och måste sova en stund, det är mycket som ska drömmas om och funderas över, att mamma bara försvann runt hörnet och se’n kom hon tillbaka och pappa låter i telefonen men när jag vaknar är han här.
För man vet aldrig riktigt säkert, jag somnar här och vaknar där, och då är inte mormor kvar men kanske farmor eller morfar eller Sigge eller nå’n katt jag inte känner.
Så där är livet nästan precis hela tiden när man är ett år.
//majmodig som har lyssnat och tolkat och nedtecknat |
|