: : : Skrivarkalendern 2008 : : :
StartsidaFörbeställ skrivarkalendernPressArtiklarDebattforumLänkarTipsa en vän! September 10 2010 08:46:48
Navigation
Startsida
Förbeställ skrivarkalendern
Press
Artiklar
FAQ
Debattforum
Kontakt
Länkar
Sök
Tipsa en vän!
Aktuella tävlingar på Skrivarkalendern.se
Nyaste artiklar
Mikael Fant om att d...
>> LadyM skriver dagbok
Hösthaikutävlingen -...
Hundringen - vinnare
Brevet - Vinnare
Senaste debatter
Nyaste debatter
Skrivarkurs deltid d...
Prosadikter
Peter Pohls Janne mi...
Vad gör man med allt?
Mitt skrivar- och lä...
Populäraste debatter
Att själv skriva ... [85]
Det här läser jag... [67]
Tips om poeter oc... [27]
Medlemmarnas egna... [17]
För- och nackdela... [16]
Radio
Välj kanal från listan
och klicka på Spela

Gå till ämne
: : : Skrivarkalendern 2008 : : : | Om forumet och medlemmarna | Mitt skrivarliv från A till Ö
Författare Vad gör man med allt?
vee
Användare

Hemort: Hälsingland
Registrerad: 07.11.07
Publicerat datum: 06-09-2008 15:24
Jag har slirat omkring på tre skrivarkurser och känner att det är nog för mig. Först gick jag en 20p på engelska och där var det högt i tak. Ett sorl av unika röster. Blandat vad gällde genre, prosa, lyrik och något mittemellan. Sen gick jag en sommarkurs. Jättekul men man blev styrd med järnhand. Ett måste, antar jag. Sist gick jag en 1-årig folkhögskolekurs. Det blev inte bra. Jag passade liksom inte in. MEN jag har hittat min lilla gren och min egen unika röst. Nu kommer nästa problem - vad göra med allt? Jag lyssnade på en förläggare och han sa att det fanns ca 300 förlag i Sverige. Det var jätteviktigt att skicka sina alster till passande förlag. Kolla var böckerna man liknar är utgivna av. Skicka dit! Nu ska jag sätta mig och skriva. Vette tusan om jag ska låta någon ge respons för jag blir så förvirrad. Sen leta lämpliga förlag. Kanske man har tur och får ett långt refuseringsbrev med tips från en förläggare. Det vore inte så dumt alls smiley
darablue@hotmail.com vee.blogg.se Skicka privat meddelande
Författare RE: Vad gör man med allt?
AC Collin
Administratör

Användares avatar

Hemort: Täby
Registrerad: 18.01.06
Publicerat datum: 06-09-2008 20:40
Det är nog många som kan känna igen sig i det du skriver, Vee. Vi söker oss fram på olika vägar. Vissa provar en eller ett par kurser och känner sig inte hemma. Andra, som jag, fastnar vi skrivarkursträsket. Jag älskar att gå på skrivarkurs och påminna mig om hur viktigt det är att få leka och faktiskt skriva skräp. I oktober arrangerar Ann och jag en författarverkstad i Spanien under en vecka. Det blir den andra vi har tillsammans i år, och som skrivarkurslärare blir jag jättenyfiken på vilket sätt du kände dig styrd med järnhand.

Av alla manus som skickas in till förlagen blir 3-4 promille utgivna. Långa refuseringsbrev förekommer, men oftast är det tyvärr ett standardsvar. Dystert kanske, men om man tror på sin berättelse ska man inte låta sig nedslås av detta. Man kan förbättra oddsen rejält genom att först skicka sitt manus till en lektör som ger respons. Bra lektörer ger konstruktiv kritik, i stort och på detaljnivå om du så önskar. Det kan vara en bra investering.

Ett spännande sätt att göra något av sina texter är att prova print-on-demand-tjänsten Vulkan. Där laddar du upp ditt manus, väljer ett omslag med hjälp av mallarna om du inte har ett eget. Du får veta vad boken kostar att trycka och lägger på en vinst. Tjänsten är gratis, den som köper boken betalar kalaset. Jag har provat tjänsten själv, för novellsamlingen "Vänsterprassel" och skrivarboken "365 börjor - hejdå skrivkramp!" Du kan välja att dölja boken för allmänheten och beställa valfritt antal till dig själv.

: : : Ta alltid ut glädjen i förskott. Det värsta som kan hända är att du var glad i onödan. : : :

Redigerat av AC Collin datum: 06-09-2008 20:41
angelalala_lala@hotmail.com http://www.kreagrafen.se Skicka privat meddelande
achris
Användare

Hemort: Västra Götaland
Registrerad: 30.12.06
Publicerat datum: 07-09-2008 12:23
Så trist det är att du nästan fått "avsmak" för skrivarkurser, vee.

För egen del kan jag i och för sej bara referera till sommarskrivkurser av olika slag. För mej har de nästan blivit ett behov.
Jag är ute efter det där "varandet i skrivandetänket", idéerna, våga pröva, "bli-tvingad-att-skriva-i-annan-genre", samvaron med åtminstone några likasinnade (låter lite löjligt men är härligt).
Man kan dessutom med lite tur få några goda skrivarvänner.

Kanske ska man försöka ta reda på lite om den aktuella skrivläraren och skolans anda, innan man anmäler sej.
Är kursen i fråga för nybörjare eller fortsättare.
Kommer det att ges respons under kursen eller inte.

På skrivarkurs kan man - med lite tur - finna en eller ett par personer man skulle vilja få respons av (och även ge till). Man kan bilda en responsgrupp med dem och hålla kontakt via E-brev.

Problemet med det fortsatta skrivandet är förstås inte enbart att få något utgivet/ ge ut nåt på eget förlag.
Det gäller ju också att få läsare.
För utan läsare kan ju byrålådan eller datormapparna räcka.
Och det gör det ju för många, förhoppningsvis inte för dej.
Lycka till!
Redigerat av achris datum: 07-09-2008 12:25
Skicka privat meddelande
vee
Användare

Publicerat datum: 07-09-2008 12:54
AC Collin skrev:
...och som skrivarkurslärare blir jag jättenyfiken på vilket sätt du kände dig styrd med järnhand.

...Ett spännande sätt att göra något av sina texter är att prova print-on-demand-tjänsten Vulkan. Där laddar du upp ditt manus, väljer ett omslag med hjälp av mallarna om du inte har ett eget. Du får veta vad boken kostar att trycka och lägger på en vinst. Tjänsten är gratis, den som köper boken betalar kalaset. ...

Oj, kul med svar och tips! Sommarkursen var på 5 dagar. Vi fick skriva korta noveller där vi fick ganska tighta riktlinjer. Vi fick skriva 1 dikt och den övningen kändes mest fånig. Kanske för att poesin ligger mig så nära. Men jag hade jättekul på kursen. Den fick mig att vilja fortsätta att skriva och att skriva på svenska. Den engelska kursen halkade jag bara in på och hade inte skrivit mer än brev tidigare. Att vi blev hårt styrda på sommarkursen var inte negativt alls. Det var ju bara 5 dagar och på så vis fick man verkligen ut något av den.

Jag har anmält mig på Vulkan och funderar på att använda den tjänsten. Problemet är att då är materialet förbrukat. Ingen förläggare ger ut något man tryckt på print-on-demand. Det har tydligen med kulturbidrag att göra. Först ska jag prova att skicka till förläggare - optimist som jag är smiley
vee
Användare

Publicerat datum: 07-09-2008 13:09
achris skrev:
Så trist det är att du nästan fått "avsmak" för skrivarkurser, vee.

...Kanske ska man försöka ta reda på lite om den aktuella skrivläraren och skolans anda, innan man anmäler sej.
Är kursen i fråga för nybörjare eller fortsättare.
Kommer det att ges respons under kursen eller inte.

...Problemet med det fortsatta skrivandet är förstås inte enbart att få något utgivet/ ge ut nåt på eget förlag.
Det gäller ju också att få läsare.
För utan läsare kan ju byrålådan eller datormapparna räcka.
Och det gör det ju för många, förhoppningsvis inte för dej.
Lycka till!

På sista skrivarkursen hade jag en fantastisk lärare. Nästan så hon höll mig under sina beskyddande vingar. Jag åkte på däng av mina kursare smiley Kritiken jag fick hade inte med skrivandet att göra utan om vad jag skrev om. Andra halvan av kursen släppte jag mina personporträtt med lösgommar och annat för att skriva lite naturdikter istället. Det kommer nog att bli korta sommarkurser för mig framöver. Jag gillar ju sånt, egentligen.

Hur vet man om man får läsare? Jag måste ju ändå testa och skicka till förlag. Jag har ju fått bra inspiration av dig om vad jag ska göra med mitt skrivande. Tusen tack för det!
achris
Användare

Publicerat datum: 07-09-2008 19:01
Nej, jag har inte nåt tips om hur man får läsare. Mitt påstående var mer som en fråga.

Jag antar att man önskar sej en beskyddare som brinner för ordet, en som sköter marknadsföringen på ett givande men ändå schysst sätt. Inga vräkiga kampanjer och personfixeringar.
Finns såna förläggare kvar idag? (De borde K-märkas!!)

Det där låter ju inte bra - att man inte kan få utgivet sånt som tryckts tidigare på Print-on-Demand.
Då återstår väl en antologi? Att gå ihop med några och ge ut en sån. Det räknas väl inte? Vet du, vee? A-C? Nån annan?
Skicka privat meddelande
AC Collin
Administratör

Användares avatar

Hemort: Täby
Registrerad: 18.01.06
Publicerat datum: 08-09-2008 20:58
Jag åkte på däng av mina kursare smiley Kritiken jag fick hade inte med skrivandet att göra utan om vad jag skrev om.

Usch, vad trist, Vee. Egentligen borde det vara obligatoriskt att varje skrivarkurs inleds med en lektion i hur man ger konstruktiv kritik. I alla fall i kurser där det ingår textsamtal. Hur som helst så bör läraren styra upp sådant. Man ska inte behöva bli nergjord för att man skriver om ett ämne som inte alla gillar. Tänk så många böcker som inte hade blivit skrivna! Samtidigt är det nyttigt att utsätta sig för kritik. Att träna sig i att distansera sig från sin text, även om man har lagt ner "hela sin själ" i den.

I den utbildning jag går nu ger vi varandra feedback enligt "sandwich"-modellen. Vi inleder med något positivt, därefter en potential som personen i fråga kan utveckla, och så avslutar vi med något positivt.

Jag känner inte till hur det är med antologier, Achris.

: : : Ta alltid ut glädjen i förskott. Det värsta som kan hända är att du var glad i onödan. : : :

Redigerat av AC Collin datum: 08-09-2008 21:01
angelalala_lala@hotmail.com http://www.kreagrafen.se Skicka privat meddelande
vee
Användare

Publicerat datum: 15-09-2008 10:10
Kursen var upplagd helt på responser och enligt någon liknande modell. Läraren var suverän. Jag fick kritik över min människosyn. Kritik på text i övrigt är jag van att ta och kan ta. Jag fick ros också smiley
achris
Användare

Publicerat datum: 15-09-2008 15:46
Så underligt att bli kritiserad för sin människosyn på en skrivkurs! Jag har lite svårt att föreställa mej nåt sånt.
Gick du kanske på med alltför stor självsäkerhet? Inrättade dej inte i ledet?

Jag blir lite nyfiken också. På mej själv. Hur hade jag agerat...
Skicka privat meddelande
vee
Användare

Publicerat datum: 15-09-2008 21:45
Nej, det var ffa 2 i gruppen som reagerade på att jag skrev om människor. Mindre smickrande personporträtt kanske man kan säga. Det blev diskussioner om VAD jag lyfte fram hos karaktärerna.
Hur du hade agerat, achris? Om du varit den som gav respons eller fick respons?
Jag är inte självsäker - jag är ju jättemild smiley
achris
Användare

Publicerat datum: 16-09-2008 13:23
Nä, inte vet jag bergsäkert, hur jag hade agerat, eftersom jag inte var där.
Dessa möjligheter ser jag:

1. Fräst ifrån till de båda å dina vägnar? Sagt att det är texterna vi ska ge respons på. Att var och en fritt måste få välja innehåll så länge det inte går emot "diskrimineringslagen".
2. Fegat och hållit tyst, om diskussionerna varit högljudda och hätska. Pratat "tröstande ord" med dej efteråt.

Jag hoppas jag hade agerat efter förslag 1.

Mer intressant är förstås att fortsätta prata om, vad du gör gjort/gör med texterna - du kallar ju den här tråden "Vad gör man med allt?"
Har du bearbetat "de där texterna"? Eller behåller du dem "så som du vill"? Eller skriver du helt annat?
Redigerat av achris datum: 16-09-2008 13:25
Skicka privat meddelande
vee
Användare

Publicerat datum: 17-09-2008 22:37
Jag har låtit dem bero och funderar vad jag ska göra med dem. Jag ska dels behålla dem som de är, en del skrivas om så som jag vill ha dem och sist göras om till ett nytt format. Jag ska göra en liten research om vilka förlag som skulle passa och sen skicka iväg. Under tiden skriver jag vidare. Det är första gången på 5 år som jag inte är med i någon skrivkurs med deadlines och det känns nytt. Jag har åtminstone kommit fram till vad som är min styrka och det är just mina små personporträtt. Tror jag smiley
Eva M
Användare

Hemort: Stockholm
Registrerad: 02.01.07
Publicerat datum: 28-09-2008 12:11
Jag känner igen mig. Själv fastnar jag inte så lätt i skrivarkurseländet.
De träsk jag sitter fast i är snarare just träsket. Just nu är jag på jobbet fastän det är söndag och ingen annan här. jag borde gå en kurs som heter" Hur du avsätter tid för att skriva". Jag är dessutom social och älskar att organisera så istället fixar jag cafekvällar, senast en nu i Stockholm för några dagar sedan. Jag har också fixat författarcafe och skrivarträffar. Där skrev förvisso folk, men själv la jag ner all min energi på att organisera.
Skicka privat meddelande
Gå till Forum:
Logga in
Användarnamn

Lösenord

Är du inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

achris
18/07/2010 08:20
Här är spökaktigt tomt, Eva M! Buuääääh!

Eva M
10/07/2010 10:34
igen

Eva M
10/07/2010 10:33
Hej prövar skriva lite igen.

Eva M
10/07/2010 10:31
Hej. Nu har jag lyckats logga in igen bra. Jag har varit föräldrarledig o jobbat halvid så då försvann lite tid. Nu kommer nästa barn om några vec´kor o då ska vi ner t författarcensurlandet Kina. De

Sune
14/05/2010 10:34
Mitt användarnam och lösenord låg kvar. bokmärker och kommer tillbaka.

Ann Ljungberg
04/01/2010 19:07
Hejhej! Det är rätt många som reggat sig på nya sidan nu! maila mig så försöker jag hjälpa till! ann (@) alfbok.se.

imse
03/01/2010 19:40
Suck, det funkade inte för mej heller. men det verkar vara en spännande sida!

Lena Livslustigt
01/01/2010 14:33
Inte jag heller! Får väl stanna kvar här... Hej alla förresten!!! :-)

Jojjon
01/01/2010 13:19
Men alltså, jag kan inte registrera mig på den nya sidan, det funkar inte! O_o

Ann Ljungberg
01/01/2010 11:02
Nu kan du komma till nya sajten genom att skriva www.skrivarkalendern.se

Arkiv Klotterplanket
Omröstning
Vad passar bäst in på dig?

Jag skriver varje dag

Jag skriver nån gång i veckan

Jag skriver när andan faller på

Jag skriver intensivt en period, sedan uppehåll

Jag har aldrig tid att skriva

Du måste logga in för att kunna rösta.
Varken bilder eller texter på www.skrivarkalendern.se får kopieras eller användas utan tillstånd © Write for shore 2006